<>

اطلاع رسانی اعتیاد

ما بیش از این چشم بدنیا نداشتیم *******شاهد ساقی و مطرب باقی و دنیا بکام ما

اطلاع رسانی اعتیاد

ما بیش از این چشم بدنیا نداشتیم *******شاهد ساقی و مطرب باقی و دنیا بکام ما

اطلاع رسانی اعتیاد

این سایت با دغدغه اطلاع رسانی در مورد مواد مخدر و کمک به ترک اعتیاد توسط نویسنده ایجاد شده است.

فال حافظ شیرازی
فال حافظ

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

۱۷ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

 اختلال دوقطبی(قسمت اول)


در این بخش ،درباره اختلال دو قطبی بحث می کنیم  که اصولا این بیماری چگونه است و نشانه های آن چیست .


اختلال دوقطبی که گاهی اوقات به نام جنون ادواری نیز خوانده می شود، با نوسانات خلقی که طیف وسیعی از افسردگی تا اوج دیوانگی و شیدایی (مانیا) را در بر می گیرد، در ارتباط است. وقتی که دچار افسردگی می شوید، ممکن است در انجام بسیاری از فعالیت ها احساس غم و نا امیدی و از دست دادن علایق یا لذت ها با شما همراه باشد و در زمانی دیگر که خلق و خویتان در جهتی دیگر تغییر کرد، ممکن است احساس سرخوشی و پر انرژی بودن به شما دست دهد. تغییرات خلقی ممکن است تنها چند بار در سال و یا اغلب و بصورت چند بار در روز اتفاق بیافتد. در برخی موارد نیز، اختلال دوقطبی بطور همزمان با نشانه های افسردگی و مانیا همراه است.

اگر چه اختلال دوقطبی یک بیماری طولانی مدت و مخرب است، شما می توانید این بیماری را به دنبال یک برنامه درمانی منظم و با استفاده ازداروها و روان درمانی کنترل نمائید.

نشانه هایاختلال دو قطبی به چند گروه تقسیم شده است. هر کدام از این گروه ها شامل الگوی متفاوتی از علائم و نشانه هاست. انواع اختلال دوقطبی عبارتند از:

اختلال دو قطبی نوع 1: نوسانات خلقی در این نوع از اختلال دو قطبی می تواند باعث بروز مشکلات قابل توجهی در محیط کار، مدرسه و یا روابط شما شود. این حملات جنون آمیز می تواند شدید و خطرناک باشد.

اختلال دوقطبی نوع 2: شدت این نوع از بیماری کمتر از دو قطبی نوع 1 است. در این نوع ممکن است دچار تحریک پذیری و ایجاد برخی از تغییرات در عملکرد خود شوید، اما به طور کلی می توانید زندگی روزانه خود را به روال عادی ادامه دهید. به جای مانیای شدید شما دچار هایپومانیا هستید که فرم خفیف شده مانیاست. در دو قطبی نوع 2، دوره افسردگی به طور معمول طولانی تر از دوره های مانیای خفیف است.

اختلال خلقی ادواری (cyclothymia) : این اختلال نیز یک فرم خفیف شده اختلال دوقطبی است. اختلالات خلقی ادواری در کنار مانیای خفیف و افسردگی می تواند مخل و بسیار مخرب باشد.

علائم دقیق اختلال دوقطبی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. افسردگی در برخی افراد، مشکلات بسیاری را برای افراد دیگر ایجاد می کند، در بین این علائم، علائم مانیا بسیار نگران کننده است. علائم افسردگی و همینطور نشانه های مانیا ممکن است با هم اتفاق بیفتد. بدین ترتیب است که همواره ایندو به عنوان یک مشکل واحد شناخته و بررسی شده است.

ادامه مطلب را دراطلاع رسانی اعتیاد( همین وبلاگ ) مطالعه فرمائید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۴ ، ۱۲:۴۰
مهران زرگرزاده

 یکی از تاثیرات روانگردانها خصوصا شیشه برروی افراد  مصرف کننده  روان پریشی و هذیان است که نحوه برخورد با بیمار در چنین مواردی درموفقیت روند درمان بسیار حائز اهمیت است . بدیهی است برخورد نامناسب با بیمار موجب تشدید بیماری و مقاومت نسبت به درمان می گردد.

هذیان(Delution)

هذیان از نشانه‌های جنون (روان‌پریشی) بوده به معنی اعتقاد غلط در مورد یک حقیقت خارجی است که با وجود دلایل موجه و شواهد آشکار علیه آن بر آن اصرار می‌شود و این عقیده بر خلاف علاقهٔ رایج سایر اعضای فرهنگ شخص است. شایعترین انواع هذیان شامل هذیان‌های گزند و آسیب ،مذهبی، بزرگ منشی، انتساب، و حسادت است.


راههای کنترل هذیان :


 * درموردجزئیات هذیان بحث وسوال مفصل نکنید.

 * برای خارج کردن بیمار از هذیان نه بااو بحث کنید ونه سعی کنیداورا متقاعد کنید.زیرانتیجه     نخواهدداشت.

 چنانچه او آرام است ،بی طرفانه ،محترمانه وآرام به اوگوش دهید،سپس یک یا کلیه موارد زیررا انجام دهید:  

 * به نظرات و پیشنهادات غیرهذیانی فردپاسخ دهید .

 *موضوع صحبت را از محتوای هذیان منحرف کنید.

 *واضح وروشن ولی بدون داوری تمایل خودرادرتفسیروضعیت ابرازکنید.

  چنانچه خویشاوندبیمار اصرارداردکه درموردموضوع هذیان شما نظری بدهیدشمامی توانید:

* اورا به عنوان یک فردبپزیرید و همان طور که برای نظر خود احترام قائلیدبرای نظراوهم  احترام قائل شویدوتوضیح دهیدکه بین نظرشماودیدگاه او تفاوت وجود دارد.

  درصورتیکه هذیان توام باعواطف شدیداست شمامیتوانید:

 * بدون اشاره به هذیان ،به احساس مزاحم/ناراحت کننده(مانند:ترس،خشم،اضطراب،غم)همراه باهذیان راپاسخ دهید.کمکش کنید،باآن احساسات وعواطف مزاحم/ناراحت کننده کنارآید.برای مثال می توانیدبپرسید: چه میتوانم بکنم تا احساس امنیت  بیشتری کنید. 

  * اطراف بیمارآرامش برقرارکنید.

  * تعدادافرادوسروصدای اطراف بیمار راکم کنید.

  * ابراز همدلی برای شرایطی که بیمار درآن قراردارد(دررابطه بافکرغلط/هذیانی)نشان دهیدودرصورت امکان به بیمارکمک کنید(بعنوان مثال تلویزیون را خاموش کنیداگربیمارفکرمیکنددربرنامه درباره او صحبت میشود)

در صورت تمایل به کسیب اطلاعات بیشتر در مورد اعتیاد و ترک اعتیاد اینجا راکلیک نمائید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۴ ، ۱۲:۱۰
مهران زرگرزاده

کروکودیل یا دزومورفین


  ماده مخدر کروکودیل در واقع یکی از ترکیبات شیمیایی مورفین است که دزومورفین نام دارد. دزومورفین Desomorphine، از مشتقات ماده مخدر هروئین است که تاثیر آرام بخشی بسیار سریع و قدرتمندی دارد. این ماده مخدر در سال ۱۹۳۲ کشف شد و قدرت آن ۸ تا ۱۰ برابر قدرت مورفین است. در آن سال ها این ماده مخدر در اروپا به دلیل واکنش سریع در مواردی مثل تهوع با مقاصد درمانی مورد استفاده قرار می گرفت. دزومورفین نسبت به مورفین مسکن قوی تری است و خیلی سریع جذب می شود و نیمه عمر کوتاه تری دارد و به عنوان یک مسکن داروی خوبی محسوب می شود. به همین دلیل بود که به عنوان مسکن ساخته شد و در اروپا به طور محدود مورد استفاده قرار گرفت. این دارو جزو داروهای توهم زا نیست و بیشتر نشئگی ایجاد می کند و با شیشه و متامفتامین متفاوت است.

 

 خواستگاه تولید


این ماده که از مشتقات مورفین است در دهه ۹۰ میلادی در روسیه و اوکراین به طور غیرقانونی ساخته شد و مورد مصرف قرار گرفت. واقعیت این است که دزومورفین از نظر شیمیایی بسیار ساده است. این ماده با ترکیب کدئین، ید و برخی داروها و مواد شیمیایی دیگر قابل تولید است و به همین دلیل افرادی که در کار قاچاق موادمخدر هستند این ماده را تهیه می کنند و در اختیار افراد معتاد قرار می دهند.

قدرت تاثیر

 

این ماده از نظر خواص شیمیایی و اعتیادآوری شبیه هروئین است اما تفاوت مهم آن با هروئین این است که از هروئین بسیار قوی تر است و خواص نشئه کنندگی و ضددردی قوی تری دارد. هروئین به طور معمول هنگام استفاده ۶ تا ۸ ساعت فرد را در حالت نشئه نگه می دارد اما نشئگی کروکودیل یا دزومورفین بسیار کوتاه و در حد یک ساعت و نیم است. همین خاصیت نشئگی کوتاه تر و نیمه عمر کوتاهی که این ماده دارد، درصد اعتیادآوری آن را بالاتر می برد و یکی از دلایلی که بیشتر مورد سوءمصرف قرار می گیرد، همین است. به طور ساده می توان گفت کروکودیل ماده مخدر سخت و اعتیادآورتری محسوب می شود.

 

تاثیر مغزی

 

تقریبا هیچ ماده مخدری وجود ندارد که بر مغز تاثیر منفی و مخرب نگذارد. در مورد کروکودیل هم همین اتفاق می افتد. کروکودیل از نظر تخریبی که در مغز ایجاد می کند با توجه به قدرت و تاثیری که دارد بدتر از هروئین و مورفین است و به همین دلیل آسیبی که وارد می کند بسیار بیشتر و خطرناک تر است.

 

 علت نامگذاری 

 

نکته مهم درباره این ماده مخدر اسمی است که برای آن انتخاب شده است. اینکه چرا به این ماده کروکودیل گفته می شود به این موضوع مرتبط است که این ماده بعد از تزریق به صورت ذرات نامحلول درمی آید و در عروق پوست گیر می کند و ضایعات پوستی ایجاد می کند که پوست را نکروز می کند و آن را از بین می برد. این مخدر عفونت های پوستی ایجاد می کند که در نهایت به قانقاریا منجر می شود. همین عامل باعث می شود پوست فرد مصرف کننده مانند پوست کروکودیل زبر و سبزرنگ شود. در اصل این وجه تسمیه به این دلیل است که پوست فرد مصرف کننده شبیه کروکودیل می شود.

 

 تفاوت کروکودیل با کراک

 

کراک هم هروئینی است که بسیار خالص و قوی تر از هروئین معمولی است. کروکودیل نسبت به کراکی که در ایران موجود است قوی تر است و نیمه عمر کوتاه تری دارد و آسیب بیشتری هم می رساند. به دلیل عفونت هایی که این ماده ایجاد می کند گفته می شود کروکودیل از درون بدن را می خورد. نکته مهم اینجاست که همراه کراک مواد دیگری مانند کافئین هم موجود است اما کروکودیل به صورت خالص دزومورفین است.

 

 تاثیر فیزیکی کروکودیل

  

عفونت ها معمولا ظرف یکی دو سال مصرف کننده را از بین می برد چون عفونت های پوستی و خونی شدیدی ایجاد می کند. گفته می شود با هر دوز مصرف، یک سال از عمر فرد مبتلا به کروکودیل کاسته می شود. از آنجا که درمان کروکودیل سخت و کشنده است افراد نباید خطر و از این مواد استفاده کنند چون خودشان را به دردسر بزرگی می اندازند. از سوی دیگر استفاده از این ماده بین افرادی که فشارخون بالا دارند یا به بیماری های قلبی مبتلا هستند به طور حتم و در فاصله ای نه چندان دور آنها را به مرگ نزدیک تر می کند. مسئله اصلی این است که حتی افراد سالم هم با استفاده از این ماده خیلی زود دچار مشکل می شوند.

 

 ترک اعتیاد

 

با توجه به خواصی که این ماده دارد و شبیه مورفین است از نظر درمانی شبیه هروئین است ولی جدیت بیشتر و اراده قوی تری در درمان نیاز دارد و همکاری بیمار در درمان بسیار تعیین کننده است. افراد معتاد به هروئین این شانس را دارند که بتوانند اعتیاد خود را ترک کنند اما درباره کروکودیل موضوع متفاوت است. کروکودیل تقریبا هیچ کس را زنده رها نمی کند اما به طور کلی می توان از متادون و درمان های جایگزین استفاده کرد. البته باید توجه داشته باشید عوارض پوستی این بیماری قابل درمان نیست و درمان بسیار سختی دارد چون اگر این عفونت ها رگ های پوست را از بین ببرد دارو به راحتی به این ضایعات نمی رسد به این ترتیب فردی که آن را استفاده می کند با خودش فکر می کند اگر عفونتی هم ایجاد شد می تواند درمانش کند غافل از اینکه نابودی شریان ها مانع از رسیدن دارو به محل عفونت می شود.

 

 علت فراگیری کروکودیل

 

یک علت اینکه این ماده در روسیه و اوکراین خیلی زود پخش شد این بود که تولید آن ارزان بود و قیمت پایینی نسبت به بسیاری از موادمخدر داشت. به همین دلیل بسیاری از افراد به جای اینکه دنبال موادی مانند کراک یا شیشه بروند دنبال کروکودیل رفتند چون حس نشئگی آن نسبت به سایر مواد زیاد است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۴ ، ۱۷:۰۶
مهران زرگرزاده

 

           

کسانی که به مصرف الکل و سایر مواد مخدّر وابستگی دارند غالباً از بیماری‌های روانی نیز رنج می‌برند. عدم درمان بیماری‌های روانی این افراد، درمان اعتیاد آن‌ها را نیز مشکل‌تر و پیچیده‌تر می‌سازد.

 

افسردگی یکی از مسائل رایج در بین معتادان است. تشخیص بین افسردگی حاد و آشفتگی هیجانی ناشی از اعتیاد به دلایل زیر می‌تواند مشکل باشد:

 

اکثر داروها از جمله الکل، مسکّن‌ها و آرامبخش‌ها خودشان اثر شل‌کنندگی و رخوت‌آور دارند.

بسیاری از نشانه‌های افسردگی در خلال ترک اعتیاد ظاهر می‌شوند. برای مثال، متعادان به کوکائین معمولاً سه تا پنج روز پس از آخرین مصرف، دچار خواب آلودگی و رخوت شدید می‌شوند.

مصرف الکل یا مواد مخدّر یک نوع بی‌خیالی ایجاد می‌کند که تأثیر هیجانی رویدادهای روزمره را کاهش می‌دهد. بدون مصرف این مواد، همان هیجان‌ها و احساسات دوباره برای فرد وجود خواهد داشت و او ممکن است آن‌ها را غیرعادی بپندارد.

دوران اعتیاد، تراژدی‌های زیادی از قبیل طلاق، از دست دادن حضانت فرزندان، از دست دادن کار و ... به همراه دارد که باعث غم و اندوه زیادی می‌گردد.

از دست دادن ارتباط با دیگران می‌تواند سبب غم و اندوه گردد. الکل و دیگر مواد مخدّر معمولاً به صورت «بهترین دوست» فرد در می‌آیند. دوستی که همیشه حاضر است و باعث آرامش و تسکین می‌گردد.

بسیاری از نشانه‌های افسردگی معمولاً با پرهیز از مصرف الکل و دارو از بین می‌روند.

 

افسردگی حاد چیست؟

افسردگی حاد یا افسردگی عمده یک نوع بیماری است که بدن، ذهن و فرایندهای فکری را درگیر می‌کند. برخورد و خوراک و خواب فرد، بر نحوه نگاه کردن به خود و بر نحوه تفکر تأثیر می‌گذارد. اختلال افسردگی مشابه حالت غم و اندوهی که گاهی برای هر کس پیش می‌آید نیست. این اختلال نشانه ضعف شخصی نیست و وضعیتی نیست که آرزوکنیم خود به خود برطرف گردد. افرادی که دچار افسردگی می‌شوند نمی‌توانند به آسانی «خود را جمع و جور کنند» و بهتر شوند. نشانه‌های افسردگی در صورتی که درمان صورت نگیرد می‌توانند هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها باقی بمانند.

 

نشانه‌های افسردگی

هر کس که دچار افسردگی می‌شود لزوماً همه نشانه‌های افسردگی را با هم ندارد. بعضی‌ها فقط چند نشانه و برخی دیگر تعداد بیشتری از نشانه‌ها و عوارض بیماری را پیدا خواهند کرد. همچنین شدّت عوارض نیز از یک فرد به فرد دیگر و در طول زمان متفاوت است.

 

این نشانه‌ها عبارتند از:

 

احساس غمگینی، اضطراب یا «خالی بودن» مداوم

احساس ناامیدی و بدبینی

احساس گناه، بی‌ارزش بودن یا بی‌پناهی

از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً خوشایند بودند.

کاهش انرژی، خستگی و کندی

مشکل در تمرکز، یادآوری یا تصمیم‌گیری

بی‌خوابی یا خواب بیش از حدّ

تغییر در اشتها و وزن

فکر خودکشی یا مرگ و یا اقدام به خودکشی

تندخویی، تحریک‌پذیری، زودرنجی، بیقراری، بی‌حوصلگی

عوارض جسمی و فیزیکی ماندگار که به درمان جواب نمی‌دهند، مثل سردرد، اختلال گوارشی یا دردهای مزمن

شیوع افسردگی

اغلب پژوهش‌ها نشان می‌دهند که میزان افسردگی حاد در بین معتادان (الکل یا مواد مخدّر)، چهار برابر بیشتر از دیگران است. همچنین میزان افسردگی در بین زنان معتاد، دو برابر مردان است. این نسبت در بین غیرمعتادان نیز برقرار است. هنگامی که فردی که به الکل یا مواد مخدّر وابستگی دارد دچار افسردگی حاد می‌شود، علاوه بر درمان وابستگی شیمیایی بدنش باید تحت درمان سلامت ذهنی نیز قرار گیرد.

 

تشخیص افسردگی

تشخیص دقیق بسیار حساس است. اگر این نشانه‌ها و عوارض افسردگی را در خود یافتید، باید حتماً توسط یک روان درمانگر که در زمینه وابستگی به الکل و مواد مخدّر نیز تجربه داشته باشد تحت معاینه و سنجش قرار گیرید.

 

درمان‌های موجود

معمولاً افسردگی در معتادان (الکل یا دارو) از طریق روان درمانی و داروهای ضد افسردگی، درمان می‌گردد. مطالعات نشان داده‌اند که درمان از طریق داروهای ضدافسردگی در کاهش افسردگی بین الکلی‌ها موثر است. البته باید توجه داشت که دارو درمانی، تنها بخشی از طرح و برنامه درمان است و نمی‌تواند جایگزین روان درمانی گردد. درک این نکته حائز اهمیت است که دارو درمانی باید توسط متخصصی که آشنایی کامل به سوء مصرف و وابستگی به مواد دارد صورت گیرد زیرا برخی از داروهایی که برای درمان افسردگی تجویز می‌گردند خودشان ممکن است اعتیادآور باشند.

 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۴ ، ۰۹:۱۵
مهران زرگرزاده

 

کار درمانی در اعتیاد عبارت است از ارائه انواع فعالیتها و روشهای درمانی بمنظورپیشگیری از اعتیاد تسریع روند بهبودی و رفع عوارض آن معمولا معتاد در روابط اجتماعی وسلوک ورفتار دچارمشکل میگردد و در نتیجه قدرت کاری تمایل به کارحس تشریک مساعی و احساس مسئولیت وی مختل میشود.

لذا برای اینکه فرد بتواند زندگی سود مندی را در اجتماع از سر بگیرد لازم است سلوک و رفتار وی طبیعی گرددو احساس مسئولیت وحس اجتماعی را باز یابد .

در برنامه های کاردرمانی سعی در آمادگی فرد برای زندگی عادی و روزمرهروابط سالم اجتماعی و روبرو شدن با واقعیات زندگی وجود دارد همچنین کاردرمانی علائق انگیزه هاو تمایلات انسانی را پرورش داده علائم وعوارض بیماری را بهبود می بخشد و فر را برایسازش با الگوهای موجودوحاکم در زندگی اجتماعی آماده می نماید .

در کار درمانی افراد با دقت کامل ارزیابی میشوند کمبودها نواقص و نیازهای بیماران بطور کامل مشخص میگردد و برای هر فرد متناسب با مشکلات و نیازهایش ببرنامه های مفید و موثر تنظیم میگردد.

این برنامه ها هم ازنقطه نظر فردی و هم گروهی بسوی هدفی معین و مشخص رهبری میشود هرچند اهداف درمانی در مورد افراد مختلف متفاوت است ولی بطور کلی بهتر است برنامه های زیر در مورد اغلب افراد معتاد منظور شده و اجرا گردد:


1- سعی در بهبود و پرورش قابلیت های فرد با ارضا و تکامل مهارتها وتوانائیهای او

2- کاهش دادن علائم و عوارض اعتیاد تا آنجائیکه فرد وظایف خود را در مسیر واقعیت های زندگی و اجتماع ایفا کند.

3- کوشش در تکامل و پرورش ابعاد شخصیت و انگیزه های بیمار ضمن فعالیت ه های روزمره و را قالب تجارب موفقیت آمیز بیمار

4- سعی در پرورش وارتقا سطح پذیرش و اقناع فرد از زندگی عادی بر اساس قابلیت های او

5- سعی در افزایش قدرت تصمیم گیری وعادات مطلوب ومثبت نسبت به کار و فعالیت

6- ایجاد وضعیت های کافی و لازم برای استقرار مناسبات و ارتباطات اجتماعی مفید و مؤثر

7-آموزش و پرورش توانائیهای فرد برای تفریح بهتروبهره بردن مفید تر از اوقات فراغت خود.

8- ارشاد و تربیت افراد برای پیدا کردن اعتماد به نفس کافی جهت تامین زندگی مستقل در سطوح واقعیت های روابط اجتماعی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۴ ، ۰۸:۵۶
مهران زرگرزاده

تازه هایی از اعتیاد به سیگار

افزودنی‌های شیمیایی موسوم به «پیرازین»ها در دهه‌های 60 و 70 میلادی به ترکیبات محصولات دخانی اضافه شدند تا این محصولات را ملایم‌تر کرده و طعم آنها را بهبود دهند.

پروفسور «لیندا باولد» در مرکز تحقیقات سرطان انگلیس در این باره گفت: چنین تغییراتی را از صنعتی که سالانه عامل مرگ میلیون‌ها نفر در سراسر جهان است، انتظار داشتیم.

گروهی از متخصصان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در بوستون آمریکا، عملکرد یک شرکت عظیم تولیدکننده دخانیات را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و اذعان کردند که این ترکیبات حتی اثرات اعتیادآور نیکوتین را افزایش می‌دهند.

به گفته پروفسور باولد علت وابستگی به نیکوتین، افزایش آزادسازی دوپامین در مغز است و این ماده شیمیایی در واقع محرک و عامل تغییرات خلقی و هیجانی است.

به گزارش سایت کانسرریسرچ‌یو‌کی، همچنین به نظر می‌رسد برخی از مشتقات پیرازین‌ها در افزایش ترشح دوپامین در مغز حین سیگار کشیدن نقش دارند. متخصصان نگران نقش این افزودنی‌ها در تشدید وابستگی افراد به نیکوتین هستند.

پروفسور باولد تاکید کرد: نکته مهم این است که سیگارِ بی‌خطر وجود ندارد و به همین دلیل در تمامی ابعاد نیازمند فعالیت مداوم، گسترده و راهبردی هستیم تا جامعه را از خطرات مصرف تنباکو مصون داریم. (به نقل از ایسنا 1394/4/16)

بیایید با ترک سیگار زمینه ساز جامعه عاری از اعتیاد باشیم.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۴ ، ۱۷:۰۰
مهران زرگرزاده

ریتالین-Ritalin


«متیل فنیدیت «(MPH: Methylphenidate) با نام تجاری «ریتالین» Ritalin توسط کمپانی داروسازی «نوارتین» در سال 1954 به بازار دارویی دنیا عرضه شد. در ابتدا قرار بود این دارو برای درمان افسردگی، خواب آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن استفاده شود؛ اما بتدریج با پیشرفت علم و تجربه های گوناگون مشخص شد می توان از این دارو در درمان کودکانی که دچار اختلال بیش فعالی و کم توجهی هستند (ADHD) نیز استفاده کرد. 
در ابتدا تمام ماجرا از کالج های آمریکایی و استرالیایی شروع شد. قرص «ریتالین» خواصی شبیه آمفتامین (همان قرصی که به اکستازی مشهور است) دارد. آمفتامین ها گروهی از داروها هستند که از نظر ساختمانی با ناقل های عصبی نوراپی نفرین، اپی نفرین و دوپامین مربوطند و به نام «داروهای مقلد سمپاتیک» یا «محرک سیستم عصبی مرکزی» نیز معروفند. آمفتامین ها معمولاً به شکل پودر سفیدرنگ و گاهی سفید متمایل به قهوه ای روشن یا سفید چرک مشاهده می شوند. 

چه کسانی این مواد را مصرف می کنند؟

آمفتامین (ریتالین) اغلب برای بهبود کارآیی، کاهش خواب و ایجاد سرخوشی مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل متأسفانه این ماده به عنوان تقویت کننده حافظه و تسهیل کننده یادگیری توسط دانشجویان و جوانان در موقع امتحانات و همچنین توسط رانندگان کامیون که خواهان بیداری و توجه طولانی مدت هستند مورد سوء مصرف قرار می گیرد. همچنین به علت اینکه آمفتامین باعث بی اشتهایی می شود برخی افراد از انواع آن به صورت خودسرانه در درمان چاقی استفاده می کنند. 

اسامی رایج آمفتامین:
 از جمله نام های رایج آن می توان به آیس (ICE)، اسپید (SPEED)، میتسی بوشی (Mitsibushi)، شیشه یا کر یستال (Crystal)، اکستازی (Ecstasy) و ترکیبی از آمفتامین های جایگزین به نام MDMA تحت نام Ecstasy اشاره کرد.

راه های مصرف:
ـ خوراکی: به صورت قرص و گاهی همراه نوشیدنی ها. 
ـ تدخین: به همراه سیگار.
ـ استنشاقی: از راه بینی ( انفیه)
ـ تزریق: از این طریق اعتیاد بیشتری ایجاد می گردد.

مصارف پزشکی

قرص های ریتالین در وهله اول برای درمان یکی از انواع اختلال بیماری های روانی دوران کودکی به نام "بیش فعالی همراه با نقص توجه" استفاده می شود، در مواقعی نیز توسط پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به حمله خواب « نارکولپسی» تجویز می شود. همچنین ریتالین به عنوان دارویی با اثر سریع در درمان افسردگی کاربرد دارد. 

اثرات مصرف 

از آنجا که ریتالین دارویی است که توسط پزشکان تجویز می شود، مصرف کنندگان تصور می کنند این قرص ها بی خطرند و آن «بدنامی» مواد مخدر را ندارند. در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص ها می تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکایین و آمفتامین باشد. 
پزشکان و روانپزشکان با صراحت اعلام می کنند ترک کردن داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اکستازی، بسیار سخت تر و پیچیده تر از کراک، هروئین و سایر مواد مخدر است.میگناirاستفاده محدود و کنترل شده ریتالین باعث عادت کردن بدن مصرف کننده به دوزهای پایین و در نتیجه ایجاد علاقه فرد به استفاده از دوزهای بالاتر و حتی مصرف داروهای سنگین تر و خطرناک تر می شود. این دارو به سرعت از راه دهان جذب شده و در عرض یک ساعت علایم آنها شروع می شود. آثار مصرف ۱ تا ۲ روز طول می کشد. 


این آثار عبارتند از: 


1. ایجاد تحمل و وابستگی شدید
2. مشکلات رفتاری مانند پرخاشگر ی و بی خوابی
3. حالت تهوع و استفراغ
4. احساس سرگیجه و سردرد 
5. تغییرات ضربان قلب و فشار خون (که معمولا به صورت افزایش است ولی در مواردی نیز به شکل کاهش دیده می شود.)
6. خارش و جوش های پوست
7. دردهای شکمی، کاهش وزن و مشکلات معده
8. بروز حالت های روان پریشی (جنون) و علائم شبه اسکیزوفرنیا
9. بروز افسردگی پس از قطع مصرف 

عوارض مصرف مقادیر زیاد ریتالین:


 1. از دست دادن اشتها و سوء تغذیه و کاهش وزن
2. لرزش و پرش عضلات
3. تب، تشنج و سردرد
4. نامنظم شدن ضربان قلب و تنفس که در مواردی می تواند به شکل خطرناکی ادامه پیدا کند
5. تکرار حرکات و اعمال بی هدف
6. بروز حالت های پارانویید(سوء ظن)، توهم و هذیان
7. ضایعات پوستی مزمن و احساس حرکت و جنبش حشرات در زیر پوست
8. خودکشی و مرگ (تاکنون در چند مورد سوء مصرف ریتالین منجر به مرگ شده است.) 

علایم مسمومیت

 خونریزی مغزی در اثر افزایش شدید فشارخون، شوک ناشی از افت شدید فشارخون، افزایش شدید درجه حرارت بدن، بی نظمی در ضربان قلب، اختلال هوش یاری، تشنج، اغماء و مرگ. 

راهکارهای ترک

1. آمفتامین ها به شدت وابستگی ایجاد می کنند. بیمارانی که علایم جنون مثل اسکیزوفرنی را نشان می دهند باید بلافاصله به روانپزشک معرفی شوند. بیمارانی که علایم افسردگی حاد را نشان می دهند به خاطر امکان خودکشی باید به شدت تحت نظارت باشند.
2. باید به مصرف کنندگان اطمینان خاطر داد که علایم ترک آمفتامین مشتمل بر خستگی، اضطراب، اختلال خواب و افسردگی حداکثر تا روز چهارم پس از ترک زیاد بوده و در عرض یک هفته فروکش خواهد کرد.
3. معمولاً داروی خاصی برای ترک لازم نمی شود.
4. در هنگام ترک باید بیماران را تشو یق کرد تا آب کافی بنوشند، روزانه سه وعده غذا مصرف کنند.
5. ورزش های آرامش بخش انجام دهند و در هوای آزاد راه بروند. همچنین آمفتامین ها در ادرار ۲ تا ۴ روز پس از مصرف قابل تشخیص است. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۴ ، ۱۶:۲۹
مهران زرگرزاده

تبدیل کمپ های ترک اعتیاد به تجارتخانه

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، حجت‌الاسلام عبدالرحیم عبودی شامگاه دوشنبه  هشتم تیرماه نودو چهار در نشست با ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش امام جمعه در آگاهی‌بخشی به جامعه در خصوص معضلات اجتماعی گفت: ائمه جمعه برای این کار هیچ بودجه و  اعتباری در اختیار ندارند اما با استفاده از تریبون نماز جمعه در آگاهی‌بخشی به جامعه کوتاهی نمی‌کنند.

امام جمعه باشت در ادامه به کمپ‌های ترک اعتیاد اشاره کرد و گفت: اگر بر کار کمپ‌ها نظارت بیشتری شود اثرگذاری خواهند داشت ولی اینگونه که مشاهده می‌کنیم هیچ نظارتی بر کار آن‌ها نمی‌شود.

وی تصریح کرد: به عنوان کسی که دغدغه سلامت قشر جوان را دارد، گاهی در این کمپ‌ها حضور یافته‌ام و از نزدیک درد دل‌های آن‌ها را شنیده‌ام.

امام جمعه باشت در ادامه گفت: نظارت قوی بر کار کمپ‌های ترک اعتیاد وجود ندارد و بیشترشون به تجارتخانه تبدیل شده است.

عبودی در بخش دیگری از اظهارات خود به مشکل دیگری به نام قرص‌های روانگردان در جامعه اشاره کرد و گفت: نوجوانان 12 و 13 ساله، بیش از دیگران در معرض خطرات این قرص‌ها قرار دارند و می‌بینیم که به راحتی در داروخانه‌ها و مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها دسترسی به آن‌ها وجود دارد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با ابراز تأسف از وضعیتی که برای مسکن مددجویان در شهرستان باشت وجود دارد، برخی اقدامات را خیانت به این قشر دانست و گفت: شرکتی با یک نام مقدس بودجه را گرفته و پول را خورده و فقط یک چهارچوب را بنا کرده و در یک کلام به مردم خیانت کرده و رفته است.

امام جمعه باشت گفت: مددجویان بی‌سرپناه به ما مراجعه می‌کنند و همواره از این موضوع شکایت دارند و تاکنون ندیده‌ایم که در استان کسی پیگیر این مشکل باشد که پول بیت‌المال چرا باید توسط چنین افرادی مورد دستبرد قرار گیرد و مددجویان سرپناه نداشته باشند و ساختمان نیمه‌کاره در حال تخریب باشد.

وی با انتقاد از بهزیستی که تاکنون این موضوع را پیگیری نکرده است، افزود: چندین و چند بار تلفنی موضوع را پیگیری کرده‌ام اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ام.

((امروزه در کنارتجارت مواد مخدر تجارت معتاد در حال رشد است اما متاسفانه بهزیستی پی گیری نمیکند.))

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۴ ، ۱۱:۰۶
مهران زرگرزاده

ال اس دی L.S.D

L.S.D نخستین دارویی است که در گروه توهم زاها قرار گرفت. اولین بار در سال ۱۹۳۸ توسط شیمی‌ دان سوئیسی بنام دکتر‌هافمن ساخته شده اما خواص آن در سال ۱۹۴۳ زمانی که بصورت اتفاقی توسط دکتر‌ هافمن مصرف شد مشخص گردید.

این ماده در دهه ۱۹۶۰ شهرت خاصی پیدا نمود و به مرور زمان از استعمال آن توسط مردم کاسته شد لیکن در دهه ۱۹۹۰ مجدداً در میان دبیرستانیها و دانشجویان شهرت پیدا کرد واین ماده بعنوان ابزار جنبش ضد فرهنگ در غرب مورد استفاده قرار گرفت.

استفاده درمانی L.S.D


درحال حاضر این دارو هیچگونه استفاده پزشکی ندارد. گرچه در دهه ۱۹۵۰ این دارو  توسط برخی روانپزشکان برای درمان احساسات سرکوب شده مورد استفاده قرار می‌گرفت. سازمان سیا (CIA) نیز آزمایشات خود را بر روی انسان بصورت مخفیانه جهت بازپرسی ا زمتهمان انجام داد. در سال ۱۹۶۶ استفاده از این ماده در آمریکا بدلیل پیامدهای بهداشتی و درمانی آن ممنوع اعلام شد.


مقاومت داروئی


این نکته‌حائز اهمیت است که به مرور زمان و با استفاده مکرر از این ماده ایجاد مقاومت داروئی می‌کند و لذا برای ایجاد احساس اولیه از دوزه‌های بالاتری می‌بایست استفاده شود.


مدت اثر


‌تاثیرات روانی ۶۰-۳۰ دقیقه پس از مصرف ماده شروع می‌شود و حدوداً ۱۲ ساعت باقی می‌ماند. اوج این تاثیرات حدوداً ۵ ساعت پس از مصرف ال اسی دی می‌باشد. تاثیرات روانی این ماده وابسته به وضعیت جسمی‌فرد مصرف کننده ونیز محیط فیزیکی که فرد در آن قرار دارد می‌باشد.


روشهای سوء استعمال

این ماده غالباً درفرم قرص و یا کاغذ خشک کن یافت می‌شود که غالباً همراه الکل و یا آب بلعیده می‌شود.


تأثیرات ال اس دی L.S.D


استفاده از این دارو باعث سرخوشی و افزایش قوه ادراک ( افزایش قدرت دریافت کننده‌های بینایی شنوایی و چشایی ) می‌شود. اثرات قابل توجه در اثر مصرف تقریباً ۴ میلی گرم بصورت خوراکی بوجود می‌آید و اثر سمی‌آن با مصرف ۸ میلی گرم ماده ایجاد میگردد. زمان تغییرات این ماده درعرض ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف شروع شده و و پیک اثر بین ۵/۱ تا دوساعت پس از خوردن ظاهر می‌شود. اثر دارو ۶ تا ۸ ساعت پس از مصرف طول می‌کشد.

مصرف مقادیر پایین ( ۴- برمو ۲،۵ دی متوکسی فنتیلامین ) بطور مستقل از توهم زایی و اختلالات روانی عمل می‌کند، بلکه بجای ایجاد چنین حالاتی علایمی‌از قبیل هیجان زدگی, سستی و رخوت ایجاد می‌کند. مقادیر زیادتر مصرف ( بین ۲۰ تا ۴۰ میلی گرم)‌مانند نمونه LSD می‌تواند حالات توهم زایی ایجاد نماید. مصرف مقدار بالای ۵۰ میلی گرم مصرف اثری بی نهایت توهم زا و سرخوشی بی اساس وبی پایه بوجود می‌آورد. این دارو همانند DOMو DOB ( از دسته آمفتامین‌ها) توانایی اتصال به ‌گیرنده سروتونین را دارد.


استفاده‌های غیر مجاز ال اس دی L.S.D


این ماده عموماً از راه خوراکی استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند از راه استنشاقی مورد استفاده قرار بگیرد. هیچ نوع استفاده درمانی برای آن اعلام نشده است.درحال حاظر این ماده همانند داروهای توهم زای دیگر مثل DOB، LSD. MDMA درحال تهیه و تزریق به بازار می‌باشد.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۴ ، ۰۹:۴۷
مهران زرگرزاده

متادون

متادون اولین‌بار در زمان جنگ جهانی دوم در کشور آلمان ساخته شد. زمانی که عرضة تریاک در اروپا به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم متوقف شد مصرف کنندگان تریاک دراروپا و خصوصاً در آلمان که تعدادشان کم نبود با مشکل جدی مواجه شدند. در میان مصرف کنندگان آلمانی ، مقامات عالیرتبه نظامی نیز از جمله هرمان‌گورینگ (جانشین هیتلر) به چشم می‌خوردند. شیمی دانان و شرکت‌های داروسازی آلمان به سفارش مسئولین کشور ماده‌مخدر مصنوعی جدیدیی تولید کردندکه به خشخاش متکی نبود. شیمی‌دانان موفق به تولید دارویی شدند که نه تنها مؤثر بود بلکه ماندگاری آن نیز در بدن بیشتر از سایر مواد مخدر بود.

مدت زمان تأثیر هروئین در بدن حدود 2 ساعت است در نتیجه مصرف کنندگان نیاز دارند که چندین‌بار در روز از این ماده استفاده کنند درحالیکه این دارو میانگین بین 24 تا 74 ساعت ، با درنظر گرفتن میزان مصرف و سوخت و ساز بدن افراد ، تداوم دارد . نام این دارو یا ماده مخدر مصنوعی متادون بود. با گذشت زمان متادون داروی منتخب پزشکانی شد که سعی در درمان بیماری اعتیاد و وابستگی به موادمخدر داشتند و دارند .

اشکال مختلف متادون

متادون ماده‌مخدر مصنوعی است که به صورت قرص ، شربت و آمپول مورد استفاده قرار می‌گیرد و نوع قرص و شربت آن با دوزهای مشخص به طور خوراکی مصرف می‌شود. این ماده می‌تواند معمولاً خماری و اشتیاق معتادان به هروئین را تا 24 ساعت کنترل کند. بیماران معمولاً از نظر فیزیکی به همان اندازه به متادون وابسته هستند که به هروئین و یا هر ماده‌مخدر دیگری وابسته بودند .

معتادان پس از هر بار استفاده از هروئین و کذشت ساعات اوج نشئگی ، مدت زمان کوتاهی حالات طبیعی داشته و پس از آن با خماری روبرو می‌شوند . این خماری و حس نیاز می‌تواند عوارضی شبیه به آنفلوآنزا با درد ، اضطراب و افسردگی.......... داشته باشد .

این دوره یا سیکل تکراری ، هر 4 تا 8 ساعت با استفاده از هروئین تکرار می‌شود. برخی از متخصصین بر این باورند که این دوره یا سیکل با استفاده از متادون قابل کنترل است. از نظر علمی احتمال چنین امری وجود دارد چرا که متادون با سرعت کمتری به سیستم بدن وارد و رها می‌شود و مدت طولا‌نی‌تری از هروئین و یا هر موادمخدر دیگری در بدن باقی می‌ماند. موادمخدر با گیرایی کوتاه مدت مانند هروئین ، هیدروکرون و مرفین باعث ایجاد و تداوم نوعی فرایند غیرطبیعی در مغز شده که باعث اختلال در احساس سلامتی و روند عملکرد طبیعی بدن می‌شوند .

استفاده از متادون در شرایط قطع مصرف مواد مخدر باعث قطع بسیاری از این روندهای تخریبی شده و بسیاری از عملکردهای بیولوژی سیستم عصبی را به حالت طبیعی در می‌آورد .

اما آنچه که باید درنظر گرفته شود این است که متادون به عنوان جایگزینی برای دیگر موادمخدر استفاده شده و به خودی خود نوعی اعتیاد است نه درمان !!

 

تأثیرات متادون

از معمول‌ترین عوارض استفاده از متادون می‌توان از خواب‌آلودگی ، منگی ، ضعف ، ناخوشی ، خشکی دهان ، اختلال دریچه پروستات و تأخیر در روند ادرار طبیعی ، یبوست و یا نوسان تنفسی نام برد .

حساسیت پوستی ، کهیر ، خارش ، سردرد ، سرگیجه ، فقدان تمرکز ، احساس مستی ، گیجی ، افسردگی ، ضعف بینایی ، رنگ پریدگی ، عرق کردن ، طپش قلب ، حالت تهوع و استفراغ از عوارض احتمالی استفاده از متادون می‌باشند.

از غیرمعمول‌ترین عوارض استفاده از متادون می‌توان از حساسیت آنافیلاکسی (نوعی مسمومیت خونی) ، اُفت فشار خون که باعث ضعف و از حال‌رفتگی می‌شود ، سردرگمی ، توهم ، عدم تعادل در راه رفتن ، رعشه ، پرش عضلات و ضعف عضلانی نام برد. استفاده از متادون خطر انسداد و از کار افتادگی کلیه‌ها را نیز همراه دارد .

علائم استفاده مفرط (overdose) یا استفاده بیش از حد متادون شامل موارد ذیل می باشد:

خواب‌آلودگی ، گیجی ، رعشه ، تشنج ، منگی که منجر به کما می‌شود ، سرمای بدن ، افت فشار خون و کندی نسبی ضربان قلب می‌باشد .

 

سم‌زدایی با متادون

سم‌زدایی با متادون معمولاً تحت نظر متخصصین صورت می‌گیرد. در طول این دوره درمان هر زمانی که شخص معتاد علائم خماری را تجربه کند به وی متادون داده می‌شود. این علائم عبارتند از عطسه ، خمیازه ، آبریزش چشم‌ها ، آبریزش بینی ، عرق شدید ، تب ، گشادی مردمک چشم‌ها ، دل‌پیچه ، حالت تهوع ، بدن درد ، رعشه و تندخویی .

پس از چندین هفته تنظیم میزان و مقدار استفاده و با وضعیت ثابت حال درمان‌جو، میزان متادون به تدریج کاهش می‌یابد. میزان کاهش متادون بستگی مستقیم به عکس‌العمل‌های جسمی شخص دارد. هدف استفاده از متادون نگهداری عوارض خماری در حد قابل تحمل ، برای درمان‌جوست .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۴ ، ۱۸:۵۹
مهران زرگرزاده